• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 131
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Ett första steg...

fick min faktura från Unionens A-kassa igår...
Från en månad till en annan har månadskostnaden höjts från 112kr till 170kr. Dom anger allt fler medlemmar som skäl till höjningen (Corona)... :(

Detta är bara den första av höjning jag noterat. Skatter kommer höjas, priser på varor kommer höjas...etc etc

Vi befinner oss redan i ett högskatteland, men det kommer inte vara något stop på allt som kommer höjas i skatteväg de närmaste åren...

...och jag mår sjukt illa av detta !!! :(
Visste det skulle komma så fort de sa att de ändrat reglerna för A-kassa. Det finns massor av människor som inte betalt A-kassa och därmed inte varit solidariska, så de borde få stå sitt kast, nu får vi som betalt i alla år vara med och betala. Det är väl samma människor som sedan går ur A-kassan när det blir bättre tider. Personligen tycker jag att A-kassan skulle vara statlig och obligatorisk som den är i England. Då blir det samma avgift för alla, som det är i Sverige så kostar det mer ju större risk att bli arbetslös.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Högbelånad

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
20 April 2018
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
155
Poäng
337
Tja, vi kan ju börja med att minska ner en hel del andra kostnader...

Ja tänker även hur klarar andra länder sig som har lägre skatter än vi, men med liknande välfärd... typ Tyskland, Canada för att namnge några?

Jag är också för sund skattenivå och att det ska löna sig att arbeta. Tyskland har dock i många jämförelser högre skatt på arbete än Sverige. Kanada dock mycket lägre skatt. Kanada verkar var en fantastiskt land på många sätt och står sig bra vad gäller brottslighet, skatt, sjukvård etc.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
Jag är inte för skattehöjningar in absurdum heller men en genuint ställd fråga, hur ska vi lyckas finansiera ökade kostnader i samhället?

Man kan ju titta på länder med lägre skatt som Schweiz,Japan,Norge,Finland,Tyskland....Gemensamt för alla dessa länder är att dom har bättre infrastruktur,bättre äldrevård, bättre sjukvård, mindre skjutningar och mord per capita och mindre utanförskap. Vi har högst skatter men ett välfärdssamhälle och infrastruktur som håller på att haverera. Längst sjukvårdsköer och mest kriminalitet/gängvåld per capita.
Men. Man får det samhälle man röstar för.

Det har ju gått så långt att Sverigebilden i vissa avseenden börjat bli så dålig att man börjat mörka och fuska. Då tänker jag på skolan. Ett stort område inom välfärdssamhället. Där valde man helt enkelt att inte ta med invandrarbarnens resultat för att på så sätt få ett bättre resultat i PISA-undersökningen. Sedan satt man och hyllade sig själva. Men såväl skola,infrastruktur,äldrevård och sjukvård har Sverige tappat rejält. Samtidigt som man har dessa skyhöga skatter.

Vad det beror på förstår nog innerst inne allihopa.
 
Senast ändrad:

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Man kan ju titta på länder med lägre skatt som Schweiz,Japan,Norge,Finland,Tyskland....Gemensamt för alla dessa länder är att dom har bättre infrastruktur,bättre äldrevård, bättre sjukvård, mindre skjutningar och mord per capita och mindre utanförskap. Vi har högst skatter men ett välfärdssamhälle och infrastruktur som håller på att haverera. Längst sjukvårdsköer och mest kriminalitet/gängvåld per capita.
Men. Man får det samhälle man röstar för.

Det har ju gått så långt att Sverigebilden i vissa avseenden börjat bli så dålig att man börjat mörka och fuska. Då tänker jag på skolan. Ett stort område inom välfärdssamhället. Där valde man helt enkelt att inte ta med invandrarbarnens resultat för att på så sätt få ett bättre resultat i PISA-undersökningen. Sedan satt man och hyllade sig själva. Men såväl skola,infrastruktur,äldrevård och sjukvård har Sverige tappat rejält. Samtidigt som man har dessa skyhöga skatter.

Vad det beror på förstår nog innerst inne allihopa.

Jag håller med er alla @Lize @Kimsan72 @Terry_ @Högbelånad och skönt att kunna ha konstruktiva diskussioner oavsett vad man har för partipolitisk ideologi i bakgrunden. Jag är genuint nyfiken på vad länder som Kanada (även Tyskland) som ändå också har relativt hög invandring har lyckats med då de både har lägre skatter och bättre välfärdstjänster än Sverige? Språkkrav och högre krav på egen försörjning?
Vad gäller Finland så är det svårt att jämföra av just det skälet men definitivt ett föregångsland på många sätt.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
Dom ställer krav. Ett exempel är somalier.

Somalier som flyr till USA och Kanada får i betydligt större utsträckning jobb än somalier som kommer till Sverige.
Varannan har arbete USA medan bara var femte av dem som bor i Sverige fått jobb.

(https://www.svt.se/nyheter/svtforum/varfor-lyckas-somalier-battre-i-usa-och-kanada)

Där är länk ifrån SVT som är källa på det jag skriver. I Kanada och USA så har du två val - antingen jobbar du och betalar skatt - hjälper välfärdssamhället eller så svälter du. I Sverige ställer man ju inte krav på dessa personer och människor, man tillåter dom bosätta sig i förorterna där dom inte behöver kunna svenska. Man betalar deras lägenheter och man ger dom socialbidrag eller etableringsbidrag (och andra former utav bidrag) på så sätt så kan denna familj med 6-7 barn bara sitta hemma, casha ut diverse bidrag, aldrig lära sig svenska och aldrig behöva bidra till statskassan. Helt sinnessjukt enligt mig.

Det är därför vi måste rösta bort S nästa val för annars kommer detta att fortsätta för alltid.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 890
Mottagna reaktioner
1 875
Poäng
1 277
Dom ställer krav. Ett exempel är somalier.

Somalier som flyr till USA och Kanada får i betydligt större utsträckning jobb än somalier som kommer till Sverige.
Varannan har arbete USA medan bara var femte av dem som bor i Sverige fått jobb.

(https://www.svt.se/nyheter/svtforum/varfor-lyckas-somalier-battre-i-usa-och-kanada)

Där är länk ifrån SVT som är källa på det jag skriver. I Kanada och USA så har du två val - antingen jobbar du och betalar skatt - hjälper välfärdssamhället eller så svälter du. I Sverige ställer man ju inte krav på dessa personer och människor, man tillåter dom bosätta sig i förorterna där dom inte behöver kunna svenska. Man betalar deras lägenheter och man ger dom socialbidrag eller etableringsbidrag (och andra former utav bidrag) på så sätt så kan denna familj med 6-7 barn bara sitta hemma, casha ut diverse bidrag, aldrig lära sig svenska och aldrig behöva bidra till statskassan. Helt sinnessjukt enligt mig.

Det är därför vi måste rösta bort S nästa val för annars kommer detta att fortsätta för alltid.
Betydligt fler partier än S måste bort från makten för att komma tillrätta med problemen.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917

Vändaskuttan

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
15 Februari 2020
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Betydligt fler partier än S måste bort från makten för att komma tillrätta med problemen.

Jag håller med att fler partier än S måste bort.
Det förekommer alldeles för många strukturella problem inom det svenska samhället. Jag har tidigare bott utomlands, i Nederländerna närmare bestämt. När jag kom tillbaka kände jag inte igen mig i mitt eget land.

Sverige har blivit mer eller mindre som ett kapitalistiskt land i likhet med USA. De rika har blivit rikare och de fattigare fattigare. Orättvisor genomsyrar hela samhället, familjer som står och stampar och har inte riktigt mat för dagen. Fastän båda jobbar. Många lider av psykiska sjukdomar, som relaterat till stress. Sjukvården ska jag inte ens gå in på, det är ett skämt. Skolsystem byts och förändras vart 5 år (Överdriver lite). Samhället föredrar särbehandlingar istället för lika rätt för alla. Det förekommer också mobbning på högnivå, då det inte tillåts att ha en egen åsikt utan att bli klassificerad idiot. I den politiska arenan föredras det pajkastning istället för att reda ut problemen vi står inför. När man kritiserar systemet så anses man som en radikal.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
Bra inlägg. Det enda som är skrämmande är att det faktiskt kommer att bli värre. 2022 är nog lite sista chansen för det här samhället att göra rätt för sig och byta ut gamla strukturer. Misslyckas man då är det nog kört.
 

Vändaskuttan

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
15 Februari 2020
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Bra inlägg. Det enda som är skrämmande är att det faktiskt kommer att bli värre. 2022 är nog lite sista chansen för det här samhället att göra rätt för sig och byta ut gamla strukturer. Misslyckas man då är det nog kört.

Jag hoppas att du har fel att det är kört. Men samtidigt, inser och ser jag hur fler problem hopar ihop sig ju längre tiden går.

Ju fler problem som hopar ihop sig desto svårare är det för samhället att ändra och byta kurs. Hur förbereda är ni inför "when the shit hits the fan"?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp